Wednesday, February 24, 2016

Een eigen E-book uitgebracht, getiteld Halloween.


In september 2014 bracht ik een E-book uit, het stripverhaal getiteld Halloween. Het credo volgend: als een plan past op een blaadje papier, dan kan je boeken volschrijven met de tussenstappen die de dingen in werkelijkheid vereisen. Het bleek toepasselijk.

Ik had een ongepubliceerd stripverhaal liggen, toen ik samen met enkele andere partners werd uitgenodigd bij de organisatie Playlane, die op zoek waren voor de lancering van een e-boekenproject. Voor de vorderende plannen konden gefinaliseerd worden, fusioneerde de organisatie en nieuwe-mensen-nieuwe-wensen; dus het plan ging de ijskast in.
Toch, het idee had zich gevat en ik besloot om alles wat ik maar kon ontdekken over het publiceren van e-boeken uit te vlooien. Boeiend leerproces!
Spoedcursussen en leraars die zelf nooit enig e-boek zelf geproduceerd hadden deden het heel simpel lijken: in een vijftal simpele stappen was het klaar. Niet, dus!

Eerst het formaat. Ik besloot te werken met een e-pub die ik zelf gelay-out heb. Geen probleem, het werkte perfect op de iPad. Echter, toen moest ik een distributieplatform vinden. Dat bleek heel andere koek: de verschillende distributiekanalen vereisten allerhande technische voorwaarden waaraan moest voldaan worden. Niet indrukwekkend veel, maar een minimum aan digitaal programmeren bleek onvermijdelijk: terug in de studieboeken, dus!
De hele bedoeling van het project was om te leren hoe een boek op professionele manier tot stand bracht, dus kwam er ook de hele mikmak bij voor een ISBN-nummer en een registratie bij de boekenbank. Ook leerrijk. Je vindt het dus hier.

Als dàt gelukt was, kwam het complexe fiscale verhaal. Om als hobbyist zomaar een e-book voor het plezier op de markt zetten bleek niet zo evident. Ik maak me sterk dat de gemiddelde internetklikker klakkeloos op vele zaken intekent die ik - eigen aan mijn karakter - heb zitten uitvlooien tot ik een platform vond met aanvaardbare voorwaarden. Veel bijgeleerd en missie geslaagd. Je vindt het resultaat hier.

No comments:

Post a Comment