Sunday, May 17, 2020

Nog 500 dagen: aftellen naar de Ros Beiaardommegang gaat viraal!



Midden augustus 2018 ging ik aan de slag als adjunct-coördinator voor de organisatie van de tienjaarlijkse Ros Beiaardommegang. 
Als immaterieel cultureel erfgoedkenner, keek ik ernaar uit om de expertise te verwerven om één van onze iconische historische ommegangen te kunnen realiseren en zo de zalige dagen van het historisch weekend te Rupelmonde in 2012 te herbeleven, maar dan voor dubbel zoveel toeschouwers.


Kenmerkend aan immaterieel cultureel erfgoed is het element ‘participeren’, maar ook het vooruitblikken en terugblikken maken daar deel van uit. Als aftrap van onze promotiecampagne, zocht ik daarom naar iets krachtig en participatief.
In de week dat website en sociale media werden gelanceerd, zou het exact 500 dagen zijn vóór de Ros Beiaardommegang van 24 mei 2020.
Geïnspireerd door het eerbetoon aan de oorlogspaarden uit WO I, dacht ik eraan om met vijfhonderd 10-jarigen van de Dendermondse scholen het campagnelogo uit te beelden.
Na grondige calculatie ontdekten we dat het complexe en veelkleurige logo ruim 1400 leerlingen zou vereisen om herkenbaar uit te beelden.
Daarom opteerden we voor de tekst ‘Nog 500 dagen’ en een spandoek met het logo en zo gebeurde het op 10 januari 2019.

Van de stad kreeg ik ook toestemming om in zee te gaan met een drone-filmer die het hele proces op beeld vereeuwigde. Zo leerde ik de uiterst complexe regelgeving kennen en de fantastische filmische mogelijkheden van dit medium. Later zou ik een andere dronefilmer begeleiden bij de opnames voor de reuzenommegang in 2019.

Laat op de avond kon het filmpje online via onze sociale-mediakanalen Facebook en Instagram.
Om te controleren of het echt gepost was, drukte ik even op de vernieuwen-knop.

Daar verscheen: 16x gedeeld en 102x bekeken. Ik dacht dat er iets mis was, ik drukte nogmaals voor het actualiseren van de webpagina. Het bleek toen meer dan 400x bekeken en meer dan 30x gedeeld.

Het was mijn 1ste keer dat ik iets viraal zag gaan, in minder dan 48 uur zou het filmpje méér dan 400x gedeeld worden en door meer dan 58.000 mensen langer dan 30 sec. bekeken worden. Rond de 78.000 kijkers zou het uiteindelijk stabiliseren. Gedurfde, maar zeker geslaagde start voor de campagne, dat zeker!
Misschien mag ik dat ook eens komen doen voor uw organisatie? Contacteer me!


No comments:

Post a Comment