Friday, March 11, 2011

Voor welke droomjob had ik graag getekend?


Als mensen me vragen voor welke job ik onmiddellijk had getekend, maar waarvoor ik de kans heb zien voorbij gaan. Dan noem ik steeds mijn sollicitatie bij het British Museum.

Dr.Colin Mc Ewan, hoofd van het departement Africa, Oceania & the Americas zou een team aan het werk stellen om de collectie Nasca vazen van het museum te fotograferen en te digitaliseren. Het betrof een zeer boeiend project, omdat deze vazen gekenmerkt worden door hun volledige, grotendeels figuratieve beschildering. Het plan bestond erin om de vazen driedimensionaal te scannen en fotograferen. Daarna moesten de afbeeldingen omgezet worden tot een tweedimensionaal resultaat zodat deze digitaal konden geraadpleegd worden. Het omzetten van illustraties op een driedimensionaal gebogen vlak naar een tweedimensionaal vlak is niet simpel zonder vervormingen. De kans is groot dat ik dan vaak geconfronteerd was geworden met de Mercatorprojectie, ontwikkeld door de befaamde kaartenmaker uit onze streken die volgend jaar volop in de belangstelling zal komen te staan tijdens het Mercatorjaar2012.
Met de opstart van het nieuwe conservatiegedeelte begint het British museum binnenkort aan een heel nieuwe fase in haar geschiedenis. Misschien?

No comments:

Post a Comment