Wednesday, May 6, 2020

Vergeelde en vernieuwende literatuur verenigd: Stijn Streuvels scheurkalender 2019!

Innovatieve projecten om mensen bij literatuur te betrekken, dat is waarvan ik houd. Als beheerder van het Lijsternest:Streuvelshuis & schrijversresidentie, hoorde ik vanuit mijn bureau om de 13 minuten op de achtergrond de stem van Streuvels in het herhalend filmpje zeggen: 'ik heb geen enkele academische specialiteit'.

Om in 2019 te herdenken dat Streuvels 50 jaar voordien was overleden, leek een louter didactisch of wetenschappelijk naslagwerk daarom ongepast. Nulla dies sine linea, elke dag een nieuwe regel, bracht me al in najaar 2017 in contact met de uitgever van De druivelaar. 

Het uitgeven van een dagelijkse scheurkalender door een bedrijf uit Heule, zou de mogelijkheid bieden om werkelijk àlle aspecten van Streuvels' leven, werk, museum en schrijversresidentie aan bod kunnen laten komen. 

 http://www.erfgoedzuidwest.be/nieuws/stijn-streuvels-scheurkalender-2019

De afspraak met de uitgever was, dat wij de redactie integraal op ons namen en voor een distributeur zorgden. Zo gezegd, zo gedaan. In voorjaar 2018 bracht ik een redactieteam samen op basis van een strak georganiseerd plan.
In het boek werden 365 bijdragen opgenomen, een gigantische massa aan leuke anekdotes, citaten, gedichten, vertelsels, enz.
We probeerden zoveel mogelijk data te linken, bijv. op 3 oktober over de verjaardag van Streuvels. Ik streefde ernaar zoveel mogelijk literatoren en literaire organisaties te betrekken. Het Streuvelsgenootschap, Guido Gezellegenootschap, Paul Van Ostaijengenootschap, Gaston Martensarchief, Louis Paul Boongenootschap, René Declercqgenootschap, Studiecentrum Hugo Claus, Felix Timmermansgenootschap, Herman Teirlinckhuis, Ernest Claesgenootschap, André Demedtshuis, ... just name it!

Via deze residentiewerking werden ook heel wat hedendaagse literatoren betrokken: Frank Adam, Tine Mortier, Bart Janssen Jo Gisekin, Bart Plouvier, Paul Grisolle, om er slechts enkele te noemen. Ook nieuw, jong talent kreeg een plaatsje.
En dat alles aangevuld met resultaten van onze gedichtenwedstrijden en natuurlijk heel wat Streuvels zelf, beloofde een heel herdenkingsjaar lang een dagelijkse hap die smaakte naar meer literatuur.

Op zoek naar iemand die onze literaire canon optimaal op de kaart kan zetten voor een groot en divers publiek? Contacteer me!


 

No comments:

Post a Comment