Naast een handvol medewerkers (en dat niet eens het hele jaar
door), draaide het Lijsternest vooral op een 15-tal vrijwilligers. Aangezien
het tijdens de 6 wintermaanden voorzien was als residentie voor literaire
auteurs, dreigde dat twee volstrekt gescheiden werkingen te worden. Uit het
allereerste werkjaar 2014, bleek dat zowel de vrijwilligers & Lijsternestfans als de gastresidenten nood voelden voor grotere verwevenheid.
Anderzijds was het logistiek een hele klus om de transitie van museumruimte tot
gerieflijk werkverblijf te organiseren. Toch deden we het en Streuvels zélf
bracht de oplossing.
Streuvels schreef verschillende prachtige kerstverhalen en dus ontwikkelden we een literair festivalletje onder de noemer ‘Letterrijk kerst’ in de periode tussen kerst en nieuw waarin géén residenten ingepland werden.
Het bestuur van de provincie West-Vlaanderen en literatuurhuis Passa porta vzw waren te vinden voor dit evenement dat gezien moest worden als een proeftuin om te experimenteren met innovatieve vormen om literatuur bij het publiek te brengen.
Streuvels schreef verschillende prachtige kerstverhalen en dus ontwikkelden we een literair festivalletje onder de noemer ‘Letterrijk kerst’ in de periode tussen kerst en nieuw waarin géén residenten ingepland werden.
Het bestuur van de provincie West-Vlaanderen en literatuurhuis Passa porta vzw waren te vinden voor dit evenement dat gezien moest worden als een proeftuin om te experimenteren met innovatieve vormen om literatuur bij het publiek te brengen.
In 2015 hadden we 2 dagen
lang herhaalde voorstellingen van dichters en auteurs, waardoor het publiek in
een doorschuifsysteem van het ene naar het andere kon trekken zonder iets te
zien.
Ondertussen hadden we wandelingen, vertellingen tijdens een huifkartocht of in een enorme hangende boomhut. In de traphal bracht de klas van Tine Mortier een theaterversie van Streuvels’ kerstvertelling.
In 2016 hadden we een gelijkaardige formule voor de buitenactiviteiten, maar een beperkter ‘doorschuifprogramma. Dat werd goedgemaakt door grote namen als Oswald Maes en Kristien Hemmerechts die Streuvels op hun eigen manier brachten. En niet te vergeten een poppentheaterversie van ‘Het Leven en de dood in den ast’, dat speciaal voor de gelegenheid werd ontwikkeld door Poppentheater Swief, en 5x voor publiek werd opgevoerd.
In 2017 stond de overdracht van het provinciaal naar het Vlaams niveau in de steigers. Dat betekende dat we logistiek geen beroep konden doen op de provinciale collega’s, noch op de Vlaamse collega’s, voor de afbouw. Voor deze editie diende dus zo weinig mogelijk ‘verplaatst’ te worden en dus draaiden we het systeem om: in de kleine kamers traden de literatoren op, terwijl het publiek in een grote tent in de tuin, via live streaming de voorstellingen van Letterzetter Kortrijk, AnnemarieEstor en Johan de Boose konden volgen.
Ondertussen hadden we wandelingen, vertellingen tijdens een huifkartocht of in een enorme hangende boomhut. In de traphal bracht de klas van Tine Mortier een theaterversie van Streuvels’ kerstvertelling.
In 2016 hadden we een gelijkaardige formule voor de buitenactiviteiten, maar een beperkter ‘doorschuifprogramma. Dat werd goedgemaakt door grote namen als Oswald Maes en Kristien Hemmerechts die Streuvels op hun eigen manier brachten. En niet te vergeten een poppentheaterversie van ‘Het Leven en de dood in den ast’, dat speciaal voor de gelegenheid werd ontwikkeld door Poppentheater Swief, en 5x voor publiek werd opgevoerd.
In 2017 stond de overdracht van het provinciaal naar het Vlaams niveau in de steigers. Dat betekende dat we logistiek geen beroep konden doen op de provinciale collega’s, noch op de Vlaamse collega’s, voor de afbouw. Voor deze editie diende dus zo weinig mogelijk ‘verplaatst’ te worden en dus draaiden we het systeem om: in de kleine kamers traden de literatoren op, terwijl het publiek in een grote tent in de tuin, via live streaming de voorstellingen van Letterzetter Kortrijk, AnnemarieEstor en Johan de Boose konden volgen.
Terugkijkend ben ik zelf verbaasd van het hoge rendement dat
dit literaire platform heeft opgeleverd en het verheugt me dat het
wordt verdergezet door mijn opvolgers.
No comments:
Post a Comment